10/11/11

Η ΕΛ.ΑΣ ξέρει από ΕΣΠΑ



Υπεγράφη από τον Υφυπουργό Προστασίας του Πολίτη κύριο Μανώλη Όθωνα και κατατέθηκε στο πλαίσιο του «ΕΣΠΑ 2007–2013» και του Επιχειρησιακού Προγράμματος (Ε.Π.) «Διοικητική Μεταρρύθμιση»,
Τεχνικό Δελτίο Προτεινόμενης Πράξης (ΤΔΠΠ), για την ανάδειξη Αναδόχου μέσω διαδικασίας ανοιχτού διαγωνισμού, για την εκπόνηση ολοκληρωμένης Μελέτης που αφορά στην Αναδιοργάνωση – Αναδιάρθρωση της Ελληνικής Αστυνομίας. Στόχος είναι η αναβάθμιση του ρόλου και η ενίσχυση της αποτελεσματικότητας της ΕΛ.ΑΣ μέσω του εκσυγχρονισμού των Υπηρεσιών της, της προσαρμογής της δομής και της λειτουργίας της στη δυναμική των σύγχρονων κοινωνικοοικονομικών απαιτήσεων και εξελίξεων και της υλοποίησης των αναγκαίων προς τούτο οργανωτικών αλλαγών. Το Φυσικό Αντικείμενο του Έργου προσδιορίστηκε από πολυμελή Ομάδα Διοίκησης Έργου που συγκροτήθηκε με απόφαση του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη/Αρχηγείου Ελληνικής Αστυνομίας. Το προταθέν Έργο συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο (ΕΚΤ) της Ε.Ε, επιμερίζεται σε δύο Υποέργα και το συνολικό χρονοδιάγραμμα υλοποίησης ορίζεται σε εννέα μήνες.


                   Δείτε αναλυτικά όλο το σχεδιασμό


Υφιστάμενη κατάσταση
H αναδιοργάνωση της Ελληνικής Αστυνομίας και η προσαρμογή της δομής και της λειτουργίας της στη σύγχρονη πραγματικότητα αποτελεί αναμφίβολα ένα σοβαρό και διαχρονικό ζήτημα. Είναι γεγονός ότι από το 1984 που συγκροτήθηκε, με τη συγχώνευση της Ελληνικής Χωροφυλακής και της Αστυνομίας Πόλεων (ν.1481/1984), επιχειρήθηκαν αρκετές παρεμβάσεις, μικρής αλλά και εκτεταμένης κλίμακας, τόσο σε οργανωτικό όσο και σε λειτουργικό επίπεδο.
Σήμερα περισσότερο από ποτέ, είναι εμφανές ότι το υφιστάμενο οργανωτικό σχήμα της Ελληνικής Αστυνομίας, δομημένο, ουσιαστικά, βάσει των αστυνομικών αναγκών του παρελθόντος, ιδίως σε περιφερειακό επίπεδο, δεν φαίνεται πλέον ικανό, παρά τις όποιες διορθωτικές και συμπληρωματικές παρεμβάσεις, να ανταπεξέλθει επαρκώς στη σύγχρονη απαιτητική αστυνομική πραγματικότητα. Η ευρύτατη και ξεπερασμένη χωροταξική διάταξη των πολλών, μικρών, ελλιπούς στελέχωσης και ανεπαρκούς εξοπλισμού αστυνομικών Μονάδων, αποτελεί τροχοπέδη στην ορθολογική ανακατανομή της οργανικής δύναμης του Σώματος, ακυρώνει τις προσπάθειες αποδοτικότερης διαχείρισης του προσωπικού και επιβαρύνει τον προϋπολογισμό του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη με το κόστος λειτουργίας Υπηρεσιών με ελάχιστη ή και μηδενική, σε αρκετές περιπτώσεις, υπηρεσιακή και κοινωνική χρησιμότητα.

Η ανάγκη για παρεμβάσεις
       Η εκπόνηση μιας συνολικής επιστημονικής μελέτης αναδιοργάνωσης της Ελληνικής Αστυνομίας, στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Διοικητική Μεταρρύθμιση», πέραν της νέας οργανωτικής δομής του Σώματος επιβάλλεται να περιλαμβάνει μέτρα, μεθόδους και ρυθμίσεις οι οποίες θα εξασφαλίζουν τον εξορθολογισμό λειτουργικών διαδικασιών και αρμοδιοτήτων, θα ενισχύουν την αποτελεσματικότητα των Υπηρεσιών, θα επιλύουν χρόνιες παθογένειες και δυσλειτουργίες, θα διευκολύνουν και θα βελτιώσουν περαιτέρω τη σχέση αστυνομίας–πολιτών μέσω της αμεσότερης και πληρέστερης εξυπηρέτησης των τελευταίων και γενικά θα διαμορφώσουν τις προϋποθέσεις μετεξέλιξης της Ελληνικής Αστυνομίας σε έναν περισσότερο ευέλικτο και αποτελεσματικό Οργανισμό, η δράση του οποίου θα εγγυάται την εσωτερική ασφάλεια της χώρας και την προστασία και εξυπηρέτηση των πολιτών, υπό τους όρους των συνταγματικών επιταγών και των κανόνων μιας σύγχρονης δημοκρατικής Πολιτείας.

Σκοπός της παρούσας πράξης
Σκοπός της παρούσας πράξης είναι η εκπόνηση μιας ολοκληρωμένης μελέτης αναδιοργάνωσης της Ελληνικής Αστυνομίας, στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος (Ε.Π.) «Διοικητική Μεταρρύθμιση» του «ΕΣΠΑ 2007 – 2013», προκειμένου να εκσυγχρονιστούν οι Υπηρεσίες της, να προσαρμοστεί η δομή και η λειτουργία της στη σύγχρονη πραγματικότητα καθώς και οι κατάλληλες οργανωτικές αλλαγές, με απώτερο σκοπό  την αναβάθμιση  του ρόλου και της αποτελεσματικότητας της ΕΛ.ΑΣ.

Συνάφεια με τους στόχους της παρούσας πρόσκλησης

Στο πλαίσιο αυτό, οι Στόχοι της προτεινόμενης μελέτης αναδιάρθρωσης-αναδιοργάνωσης της ΕΛ.ΑΣ. συνάδουν με τον Στρατηγικό και τους Ειδικούς Στόχους αυτής της Πρόσκλησης.
Η προτεινόμενη μελέτη σκοπεύει στη βελτίωση της ποιότητας της διακυβέρνησης της ΕΛ.ΑΣ., και συνεπώς του ΥΠτΠ του οποίου αποτελεί το μεγαλύτερο Ειδικό Φορέα-μέλος, μέσω της ενίσχυσης της αποτελεσματικής και αποδοτικής της λειτουργίας, ενώ η πρόσφατη δημιουργία δομών όπως το «Γραφείο Αντιμετώπισης Περιστατικών Αυθαιρεσίας στο ΥΠτΠ» καθώς και η αναβάθμιση υφιστάμενων (π.χ. Υπηρεσία Εσωτερικών Υποθέσεων) ενισχύει τη λογοδοσία της η οποία και αναμένεται να βελτιωθεί περαιτέρω μέσω της προσδοκώμενης αναδιοργάνωσης-αναδιάρθρωσης.

Συνοπτικά και όχι εξαντλητικά, Κύριοι Στόχοι της προτεινόμενης μελέτης είναι:

Οργανωτικοί:
·         Η συμπληρωματικότητα της αναδιάρθρωσης-αναδιοργάνωσης της ΕΛ.ΑΣ. με τη νέα δομή διοικητικής διαίρεσης της χώρας (Ν.3852/2010). Ενίσχυση αστυνομικών Υπηρεσιών σε  γεωγραφικές περιοχές με αυξημένη εγκληματικότητα.
·         Η διοικητική αναδιάρθρωση  της ΕΛ.ΑΣ. με σκοπό την βελτίωση της λειτουργικής της ευελιξίας και αποτελεσματικότητας μαζί με την βέλτιστη ανάπτυξη των ανθρώπινων πόρων της υπό το πρίσμα των δεσμεύσεων και περιορισμών του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2012-2015 όπως αυτή εφαρμόζεται μέσω των Νόμων 3986/2011 και 4002/2011.
·         Η επίτευξη και διατήρηση άριστης σχέσης οικονομικών-ανθρώπινων- υλικών πόρων.
·         Η εναρμόνιση της συμπληρωματικότητας των νεοσύστατων εποπτευόμενων Ειδικών Φορέων του ΥΠτΠ   «Υπηρεσία Ασύλου» και «Υπηρεσία Πρώτης Υποδοχής» (Ν.3907, ΦΕΚ Α΄7/26-01-2011, Οδηγία 2008/115/ΕΚ) με την επίσημη εθνική μεταναστευτική πολιτική και σε συνδυασμό με τα Ταμεία Εξωτερικών Συνόρων και Επιστροφής.
·         Η ενδυνάμωση της διοικητικής αποκέντρωσης μέσω της αναβάθμισης  των Περιφερειακών Γενικών Αστυνομικών Διευθύνσεων για την αποτελεσματικότερη διοίκηση της ΕΛ.ΑΣ.
·         Η αναθεώρηση και ο ανασχεδιασμός του οργανογράμματος για τον αποτελεσματικότερο συντονισμό και την καλύτερη εσωτερική επικοινωνία των Υπηρεσιών και των 52.736 ενστόλων Αστυνομικών (πέραν του πολιτικού προσωπικού) που απαρτίζουν την ΕΛ.ΑΣ.
·         Η δυνατότητα ανάπτυξης συστήματος Κοινοτικής Αστυνόμευσης (Community Policing) με την καθιέρωση του Αστυνομικού της Γειτονιάς με αστυνομικές αρμοδιότητες αφενός αλλά και αρμοδιότητες ένστολου κοινωνικού λειτουργού αφετέρου. Συμμετοχή πολιτών-εθελοντών για την πρόληψη της εγκληματικότητας στα πρότυπα δυτικών χωρών του εξωτερικού.
·         Η ανάπτυξη προτύπων Αστυνομικών Υπηρεσιών σε περιφερειακές (καθώς και δημογραφικού τύπου) ενότητες:
o        Μεγάλων αστικών πολεοδομικών συγκροτημάτων (Αττική – Θεσσαλονίκη)
o         Μεσαίας κλίμακας αστικού χώρου (π.χ. Πάτρα, Λάρισα, Ηράκλειο, Ιωάννινα)
o         Νομών ηπειρωτικού χώρου
o        Νομών νησιωτικού χώρου

Ανθρώπινο Κεφάλαιο:
·         Η πολυειδίκευση του αστυνομικού προσωπικού για την αποτελεσματικότερη εκτέλεση των καθηκόντων του σε πρωτοβάθμιο επίπεδο ταυτόχρονα με τη συνεχή εξειδίκευση των Αστυνομικών Υπηρεσιών για την αποτελεσματικότερη ανταπόκρισή τους σε αστυνομικές υποθέσεις σε δευτεροβάθμιο επίπεδο.
·         Η παραμετρική αντικατάσταση της εμπειρικής κατανομής προσωπικού για την αποτελεσματικότερη, ποιοτικότερη και συντομότερη ανταπόκριση σε αστυνομικά περιστατικά και ανάγκες αστυνόμευσης που προτάσσει η κοινωνία.
·         Ο προβλεπτικός προγραμματισμός μέσω κατάλληλου λογισμικού, του ανθρώπινου δυναμικού (Police Force Planning) μέσω ετησίου αριθμού αποφοιτήσεων Παραγωγικών Σχολών, μεταθέσεων, αποσπάσεων, ασθενειών, θανάτων, συνταξιοδοτήσεων, αποτάξεων, διαθεσιμοτήτων, προαγωγών, μετεκπαιδεύσεων σε σχέση με τις διαμορφούμενες ανάγκες Στελέχωσης.
Προστιθέμενη αξία μέσω της αξιοποίησης των Τεχνολογιών Πληροφορικής & Επικοινωνιών (ΤΠΕ):
·         Η εισαγωγή ΤΠΕ για τον αποτελεσματικό  έλεγχο της εκτέλεσης του ετήσιου Προϋπολογισμού (ΤΠΥ & ΠΔΕ) καθώς και τον έλεγχο κέντρων κόστους παροχής υπηρεσιών (βάρδιες-εργασία νυχτερινή-εργασία πέραν 5θημέρου) και διαχείρισης υλικών (καύσιμα).
·         Η επέκταση του Police-on-line με τον απεγκλωβισμό αστυνομικών που αναλώνονται καθημερινά σε γραφειοκρατικά καθήκοντα.
·         Η αναβάθμιση μιας «εν κινήσει» αστυνομίας (πεζή-εποχούμενη) μέσω εισαγωγής τεχνολογίας ΤΠΕ (π.χ. GPS – κεντρική πλατφόρμα απεικόνισης εκτός της ασύρματης επικοινωνίας) για τον εντοπισμό, έλεγχο και καλύτερο επιχειρησιακό συντονισμό μονάδων μέσω Κέντρων Επιχειρήσεων στο Αρχηγείο και τις Περιφερειακές Γενικές Αστυνομικές Διευθύνσεις (ΓΑΔ).




Εξωστρέφεια:
·         Η επικοινωνία της ΕΛ.ΑΣ. με άλλους θεσμικούς φορείς άμεσα (π.χ. Διοικητικές Αρχές, ΜΚΟ άλλα ένστολα Σώματα Ασφαλείας εσωτερικού/εξωτερικού κλπ.) ή έμμεσα (πολιτικοί θεσμοί, παιδεία, τοπική αυτοδιοίκηση, συνδικαλιστικές-πολιτιστικές οργανώσεις, ΜΜΕ, κοινωνική διαφήμιση κλπ.) που συμβάλλουν στην καλύτερη επαφή με την κοινωνία και αποτελεσματικότερη ανάγνωση των κοινωνικών αναγκών ασφάλειας όπως αυτές εξελίσσονται και διαμορφώνονται.
Νομοτεχνικοί - Νομοπαρασκευαστικοί:
·         Η παροχή του απαραίτητου υλικού όπου θα αποτυπώνονται θεσμικά οι προτεινόμενες αλλαγές της μελέτης αναδιάρθρωσης-αναδιοργάνωσης της ΕΛ.ΑΣ., προκειμένου να συνταχθεί το απαραίτητο νομικό πλαίσιο.

1.         ΑΞΟΝΕΣ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑΣ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΠΡΑΞΗΣ

Άξονες υλοποίησης μελέτης
Η εκπόνηση της προτεινόμενης μελέτης θα πρέπει να γίνει λαμβάνοντας υπόψιν, κατ’ ελάχιστον,  κάποιες βασικές παραμέτρους μέσα από συγκεκριμένα στάδια υλοποίησης. Πιο συγκεκριμένα, ο υποψήφιος Ανάδοχος θα πρέπει να κινηθεί σε τρείς (3) άξονες:

‘Άξονας 1: Λειτουργικό Επίπεδο, που περιλαμβάνει την εξέταση της διάστασης που αφορά τις Υπηρεσίες διαχείρισης – διοικητικής υποστήριξης, που λειτουργούν επικουρικά-υποστηρικτικά προς το κυρίως έργο της Ελληνικής Αστυνομίας που είναι η τήρηση της Δημόσιας Τάξης και Ασφάλειας.
Ενδεικτικά, ο υποψήφιος Ανάδοχος θα πρέπει να συμπεριλάβει στη μελέτη του και να κάνει εκτενή αναφορά στα ακόλουθα:
Ι. Τεχνολογίες Πληροφορικής & Επικοινωνιών-ΤΠΕ(Οργάνωση – Λογισμικό - Η/Υ)
ΙΙ. Επιμελητεία (Προμήθειες – Μέσα – Εξοπλισμός – Υπηρεσίες – Ανθρώπινο Δυναμικό)
ΙΙΙ. Οικονομικές Υπηρεσίες (Λογιστήριο – Προϋπολογισμός – Οικονομική Ανάλυση)
ΙV. Εκπαίδευση (Παραγωγικές Σχολές – Δια Βίου Μάθηση):
V. Νομοθεσία (Αφομοίωση – Προσαρμογή – Τήρηση – Παραγωγή νομοθεσίας)
VI. Ανασχεδιασμός Διοικητικής Δομής – Σύσταση ανατροφοδοτούμενης Δομής διαρκούς Οργανωτικής Βελτίωσης.

Άξονας 2: Επιχειρησιακό Επίπεδο, που περιλαμβάνει την εξέταση της διάστασης που αφορά τις Υπηρεσίες της Ελληνικής Αστυνομίας που ασχολούνται με το κυρίως έργο της τήρησης της Δημόσιας Τάξης και Ασφάλειας («Μάχιμες Υπηρεσίες»).
1.      Ενδελεχής εξέταση των θεμάτων που αφορούν τις επιχειρησιακές Υπηρεσίες της Ελληνικής Αστυνομίας (Αστυνόμευση – Χειρισμός Κρίσεων, Τροχαία, Δημόσια Ασφάλεια, Κρατική Ασφάλεια, Αλλοδαπών, Διεθνής Αστυνομική Συνεργασία, Διαβατήρια και άλλα εκτυπωτικά και ασφαλή έντυπα, Κέντρο Επιχειρήσεων ̶  Κ.ΕΠΙΧ.).
2.      Σύσταση ανατροφοδοτούμενης Δομής διαρκούς Επιχειρησιακής Βελτίωσης.


Αξονας 3: Δημοσιότητα-Εξοπλισμός-Κατάρτιση
·         Δράσεις ενημέρωσης & ευαισθητοποίησης πολιτών (π.χ. δελτία τύπου, έντυπο υλικό, ημερίδες κλπ.).
·         Ενδεχόμενη αγορά εξοπλισμού έως 10% του προϋπολογισμού, με χρήση ρήτρας ευελιξίας ΕΤΠΑ.
·         Επιμόρφωση & κατάρτιση Στελεχών αρμοδίων Υπηρεσιών, ως ενδεχόμενο αποτέλεσμα των προερχόμενων αλλαγών από τη μελέτη αναδιάρθρωσης-αναδιοργάνωσης της ΕΛ.ΑΣ.


2.           ΠΑΡΑΔΟΤΕΑ ΠΡΑΞΗΣ

Τα Παραδοτέα της προτεινόμενης πράξης διακρίνονται σε τρείς (3) κατηγορίες:


Κατηγορία 1:
1.      Τεκμηριωμένες και αιτιολογημένες προτάσεις για το σύνολο και το είδος των υποέργων που θα προκύψουν, προκειμένου να υλοποιηθεί η διαδικασία αναδιοργάνωσης της ΕΛ.ΑΣ. Αυτό σημαίνει ότι ο υποψήφιος Ανάδοχος, στη Μελέτη Ωρίμανσης, και έπειτα από στενή συνεργασία με τον Κύριο του Έργου (Ελληνική Αστυνομία) θα πρέπει, με βάση τις ανάγκες και τους διαθέσιμους πόρους, να καταθέσει ολοκληρωμένη πρόταση σχετικά με το πλήθος και το κόστος των Υποέργων.
2.       Υλικό που θα οδηγήσει στη σύνταξη Τεχνικού Δελτίου Προτεινόμενης Πράξης (ΤΔΠΠ).
3.       Υλικό που θα οδηγήσει στη σύνταξη σχεδίων τευχών διακήρυξης.


Κατηγορία 2:
Παροχή ενός λειτουργικού προτύπου Διοικητικής - Επιχειρησιακής Οργάνωσης της ΕΛ.ΑΣ. σε επτά (7) γεωγραφικές – δημογραφικές διαστάσεις, βάσει των ειδικότερων ομοειδών χαρακτηριστικών των περιοχών στις οποίες θα εκτείνεται η τοπική τους αρμοδιότητα.

Συμπληρωματικά προς τα παραπάνω, αναφορά:
·        Βέλτιστου τρόπου αντιμετώπισης ενδεχόμενων κινδύνων που θα προκύψουν
·        Προσδιορισμός κρίσιμων παραγόντων επιτυχίας του Έργου.


Κατηγορία 3:

ΠΑΡΑΔΟΤΕΑ ΟΜΑΔΑΣ ΕΜΠΕΙΡΟΓΝΩΜΟΣΥΝΗΣ ΚΑΙ ΓΝΩΜΑΤΕΥΣΗΣ
Η ομάδα υποστήριξης κατά τη διάρκεια υλοποίησης του έργου τους θα παραδώσει στην Επιτροπή Παρακολούθησης και Παραλαβής Έργου (ΕΠΠΕ) γνωμοδοτικές εκθέσεις / αναφορές που αφορούν στην ποιοτική εφαρμογή των παραδοτέων της πράξης ανά κάθε φάση υλοποίησής τους με παροχή εξειδικευμένης τεχνογνωσίας με σκοπό τη διασφάλιση επιτυχούς υλοποίησης των υποέργων και της βιωσιμότητας των αποτελεσμάτων τους.