Το προτεινόμενο Σχέδιο Νόμου κατατίθεται σήμερα στη Βουλή των Ελλήνων
Ο Υπουργός Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτης κ. Νίκος Δένδιας παρουσίασε σήμερα στους εκπροσώπους του Τύπου το Σχέδιο Νόμου: «Αναδιοργάνωση της Ελληνικής Αστυνομίας, του Πυροσβεστικού Σώματος και της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας, αναβάθμιση Υπηρεσιών του Υπουργείου Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη, και ρύθμιση λοιπών θεμάτων αρμοδιότητας Υπουργείου Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη».
Στην παρουσίαση παρέστησαν ο Γενικός Γραμματέας Δημόσιας Τάξης Δημόσιας Τάξης κ. Αθανάσιος Ανδρεουλάκος, ο Γενικός Γραμματέας Πολιτικής Προστασίας, Πάτροκλος Γεωργιάδης, ο Αρχηγός της Ελληνικής Αστυνομίας Αντιστράτηγος Νικόλαος Παπαγιαννόπουλος και ο Αρχηγός του Πυροσβεστικού Σώματος Αντιστράτηγος Βασίλειος Παπαγεωργίου. Την αναδιοργάνωση των Υπηρεσιών της Ελληνικής Αστυνομίας και του Πυροσβεστικού Σώματος παρουσίασαν αναλυτικά ο Εκπρόσωπος Τύπου της Ελληνικής Αστυνομίας Αστυνόμος Α΄ Χρήστος Παρθένης και ο Εκπρόσωπος Τύπου του Πυροσβεστικού Σώματος Επιπυραγός Νικόλαος Τσόγκας, αντίστοιχα.
Σημειώνεται ότι το προτεινόμενο σχέδιο νόμου που κατατίθεται σήμερα στη Βουλή των Ελλήνων έχει ως στόχο την αναβάθμιση της επιχειρησιακής ετοιμότητας και ανταπόκρισης των Σωμάτων Ασφαλείας και των Υπηρεσιών τους, την ενίσχυση της αποτελεσματικότητάς τους και την παροχή αναβαθμισμένων υπηρεσιών προς τους πολίτες, με την καλύτερη δυνατή σχέση κόστους - αποτελέσματος.
Ο Υπουργός Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτης κ. Νίκος Δένδιας κατά την ομιλία του ανέπτυξε τα βασικά σημεία του νομοσχεδίου επισημαίνοντας τα ακόλουθα:
«Καταρχήν θα ήθελα να σας ευχαριστήσω θερμά για την παρουσία σας σήμερα εδώ στην παρουσίαση του νομοθετήματος, το οποίο για εμάς στο Υπουργείο, για την Κυβέρνηση, για την ελληνική κοινωνία αν μου επιτρέπετε να πω, έχει μία πολύ μεγάλη σημασία. Πρόκειται για ένα νομοθέτημα, το οποίο φιλοδοξεί να αλλάξει συνολικά τον τρόπο λειτουργίας και του Υπουργείου Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη και της Ελληνικής Αστυνομίας και της Πολιτικής Προστασίας και του Πυροσβεστικού Σώματος. Και πρόκειται στην πραγματικότητα να ρυθμίσει και την Υπηρεσία Ασύλου και την Αρχή Προσφυγών, δηλαδή, το συνολικό πλέγμα το οποίο αφορά το μεταναστευτικό στην Ελλάδα και κυρίως διαχειρίζεται τις παράνομες μεταναστευτικές ροές.
Είναι ένα πολύ μεγάλο νομοθέτημα επακόλουθο της ολιστικής προσέγγισης. Το πρώτο τμήμα του αφορά το ίδιο το Υπουργείο. Νομίζω ότι ξέρετε όλοι ότι στην πραγματικότητα το Υπουργείο Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη υπήρχε ως ένα κέλυφος, το οποίο εκμεταλλευόταν τις Υπηρεσίες της Ελληνικής Αστυνομίας για να υπάρχει ως Υπουργείο. Δεν είναι αυτή η ορθή αντίληψη για ένα Υπουργείο του 21ου αιώνα, με αυτές τις αρμοδιότητες.
Με αυτό το νομοθέτημα λοιπόν, ιδρύεται στο Υπουργείο Γενική Διεύθυνση Οικονομικών και Επιτελικού Σχεδιασμού, δηλαδή δημιουργείται διοικητικός κορμός στο Υπουργείο. Επίσης «από-αστυνομικοποιείται» το Υπουργείο. Μετατρέπεται σε ένα πολιτικό Υπουργείο με τις Υπηρεσίες του.
Όπως θα δείτε στα οργανογράμματα που θα σας δοθούν – γιατί για όλη αυτή την μεγάλη μεταρρυθμιστική προσπάθεια θα σας δοθούν τα καινούργια οργανογράμματα - με τη Γενική Διεύθυνση το Υπουργείο Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη φιλοδοξεί να αποκτήσει μια κεντρική συντονιστική διοικητική δομή, σύγχρονη, ευέλικτη και αποδοτική.
Έρχομαι τώρα στην Ελληνική Αστυνομία, το δεύτερο τμήμα του νομοθετήματος. Στην Ελληνική Αστυνομία κάνουμε μία ριζική τομή. Όπως ξέρετε, στην πραγματικότητα η Ελληνική Αστυνομία λειτουργεί σήμερα με ένα νομοθέτημα του 1984 και διάφορες εμβαλωματικές ρυθμίσεις, το οποίο βίαια, χωρίς βαθιά μελέτη, συγχώνευσε τότε, το 1984, πριν από 30 χρόνια δηλαδή, την Αστυνομία και τη Χωροφυλακή.
Τώρα πια έχουμε πλούσια εμπειρία, αλλά έχουμε και σαφή γνώση των συνθηκών που καλείται να αντιμετωπίσει η Ελληνική Αστυνομία, για να υπηρετήσει καλύτερα τον Έλληνα πολίτη, να προστατεύσει τη ζωή του, την αξιοπρέπειά του, την περιουσία του, την ασφάλειά του.
Η Ελληνική Αστυνομία θα διαρθρώνεται με το καινούργιο σύστημα σε τρεις διακριτούς αυτόνομους, υπογραμμίζω την λέξη αυτόνομους, Κλάδους. Ο ένας είναι ο Κλάδος της Τάξης, ο άλλος είναι ο Κλάδος της Ασφάλειας και ο τρίτος είναι ο Κλάδος Αλλοδαπών και Προστασίας των Συνόρων.
Επίσης παύει να υπάρχει το Αρχηγείο της Ελληνικής Αστυνομίας. Δημιουργείται Επιτελείο ως ενισχυτική δομή των τριών αυτόνομων Κλάδων. Πιστεύουμε ότι με την κατάργηση ακόμη των ενδιάμεσων βαθμίδων διευκολύνουμε την ευέλικτη και αποδοτική λειτουργία της.
Πρέπει να σας πω ότι έχουμε πολύ μεγάλες ελπίδες για το Κλάδο Αλλοδαπών και Προστασίας Συνόρων που ιδρύουμε και το Εθνικό Συντονιστικό Κέντρο Ελέγχου των Συνόρων, της Μετανάστευσης και του Ασύλου, σαν μία ολιστική προσπάθεια αντιμετώπισης των παράνομων μεταναστών που προσπαθούν να μπουν στην πατρίδα μας.
Θα υπάρξει πιο εκτεταμένη παρουσίαση από τον εκπρόσωπο της Ελληνικής Αστυνομίας στη συνέχεια και βέβαια θα είμαι στη διάθεσή σας για να απαντήσω στις ερωτήσεις σας για όλα τα τμήματα αυτού του νομοθετήματος.
Θα ήθελα όμως επίσης να σας πω ότι εκτός από την καθετοποίηση, όσον αφορά την Αστυνομία, ένα άλλο τμήμα είναι η αναβάθμιση της εκπαίδευσης, κάτι στο οποίο δίνουμε τεράστια σημασία.
Θέλω να σας είμαι και σε αυτό απολύτως ειλικρινής: Η αντίληψή μάς είναι ότι οφείλει να αναβαθμιστεί δραστικά η εκπαίδευση την οποία παρέχουμε, στο επίπεδο της Σχολής Αστυφυλάκων και των Αξιωματικών, στα μεταπτυχιακά και στη σύνδεση με τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα της χώρας, στη σύνδεση με τα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα της αλλοδαπής και τις μεταπτυχιακές σπουδές σε αυτά.
Επίσης, κάνουμε μία νέα προσπάθεια για να δεθεί αυτή η Αστυνομία, η νέα Αστυνομία αν μου επιτρέψετε να την χαρακτηρίσω, με την κοινωνία. Θεσπίζεται η λειτουργία Επιτροπής Περιφερειακής Συνεργασίας και Ασφάλειας, ώστε να υπάρχει ομπρέλα διασύνδεσης της Αστυνομίας με τη κοινωνία σε επίπεδο περιφέρειας. Ενεργοποιούμε το Κεντρικό Συμβούλιο Πρόληψης της Εγκληματικότητας. Έχει ήδη οριστεί και ο πρόεδρός του και θα κάνουμε μία μεγάλη προσπάθεια να ενεργοποιήσουμε και τα Τοπικά Συμβούλια Πρόληψης της Εγκληματικότητας, τα οποία όπως καλά ξέρετε έχουν προβλεφθεί και κατά κανόνα δεν λειτουργούν.
Όλο αυτό το καινούργιο σύστημα χτίζεται πάνω σε μία αλλαγή και του τρόπου της λειτουργίας του, όσον αφορά τις δυνατότητές του στη νέα τεχνολογία. Με καλύτερη εκμετάλλευση των προγραμμάτων και του ΕΣΠΑ «τρέχουμε» προγράμματα ψηφιοποίησης των αρχείων της Ελληνικής Αστυνομίας, προγράμματα, επίσης, ταυτοποίησης των δακτυλικών αποτυπωμάτων και σύστημα ολοκληρωμένων ηλεκτρονικών υπηρεσιών στους πολίτες. Γιατί νομίζω ότι σε όλους μας είναι σαφές ότι χωρίς την εκτεταμένη χρήση των νέων τεχνολογιών, οποιαδήποτε, όσο κι αν είναι επιτυχημένη αλλαγή δομών, δεν μπορεί να αποδώσει τα αναμενόμενα.
Έρχομαι τώρα στα θέματα που αφορούν την Πολιτική Προστασία και την Πυροσβεστική. Καταρχήν, υπάρχει μία τελείως διαφορετική σύλληψη. Η Πυροσβεστική μετατρέπεται στον επιχειρησιακό βραχίονα της πολιτικής προστασίας της χώρας. Και εκεί αλλάζει η δομή της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας, ώστε να ανταποκρίνεται στις νέες αυξημένες αρμοδιότητές της.
Εκτός αυτού όμως, γίνεται και μία ριζική τομή στην Πυροσβεστική. Η Πυροσβεστική χωρίζεται με το νέο οργανόγραμμα, το οποίο επίσης θα σας δοθεί σε δύο βασικούς Κλάδους: στον Κλάδο των Επιχειρήσεων, σε όλη της Ελλάδα, και στον Κλάδο Υποστήριξης. Έχουμε συνεπώς τεράστια εξοικονόμηση δομών και στην Πυροσβεστική.
Πρέπει να σας πω ότι με το νομοθέτημα αυτό η εξοικονόμηση στον αριθμό των δομών του Υπουργείου, αν θέλετε οι συγχωνεύσεις στον αριθμό των δομών, ξεκινούν απ’ το 30% και φτάνουν το 46-47%. Έχουμε λοιπόν και στην Πυροσβεστική ακριβώς την ίδια αντιμετώπιση. Επίσης, συγχωνεύουμε τα Επιχειρησιακά Κέντρα, ώστε σε κάθε περιφέρεια να μην υπάρχει πολλαπλότητα Επιχειρησιακών Κέντρων, αλλά να υπάρχει ένα Επιχειρησιακό Κέντρο με αρμόδιο τον υπεύθυνο Αξιωματικό του Πυροσβεστικού Σώματος, ο οποίος να λειτουργεί και ως συνολικός συντονιστής της αντιμετώπισης των προβλημάτων.
Εκτός από τις διατάξεις για το Υπουργείο, την Αστυνομία, την Πολιτική Προστασία και την Πυροσβεστική υπάρχουν και διατάξεις που ρυθμίζουν τα υπόλοιπα θέματα, που άπτονται της μετανάστευσης, τις νέες Υπηρεσίες Ασύλου και Προσφυγών.
Δεν έχω σκοπό να κάνω μια πολύ μεγάλη αρχική παρουσίαση, διότι το νομοθέτημα είναι ούτως ή άλλως πολύ μεγάλο. Θα κατατεθεί σήμερα και θα είναι ηλεκτρονικά διαθέσιμο για να το μελετήσετε. Επίσης θα δοθεί σε όλους ηλεκτρονικά - για να μπορέσετε να το επεξεργαστείτε - μία συνοπτική παρουσίαση του νομοθετήματος με τις γραφικές παραστάσεις, τους άξονες, τα οργανογράμματα, τις εξοικονομήσεις, τις δομές και την ίδια τη φιλοσοφία του, ώστε να μπορείτε πιο εύκολα να κάνετε τη δουλειά σας και να μην χρειαστεί να διαβάσετε αναλυτικά, αν δεν θέλετε, τις εκατοντάδες σελίδες του νομοθετήματος.
Οφείλω να σας επισημάνω ότι υπήρξε μια πάρα πολύ εκτεταμένη δημόσια διαβούλευση. Σας δείχνω μόνο, για να έχετε εικόνα, την έκθεση δημόσιας διαβούλευσης και τις απόψεις, τις ιδέες, τις προτάσεις που κατατέθηκαν από τους πολίτες και τους φορείς, πριν συνταχθεί η τελική μορφή αυτού του νομοθετήματος. Θέλω να ξέρετε ότι μελετήθηκαν σχεδόν όλα τα αξιόλογα διεθνή παραδείγματα στις αστυνομίες άλλων χωρών και επίσης η προσαρμογή τους στις απαραίτητες ελληνικές συνθήκες και ιδιαιτερότητες. Και βεβαίως, εσωτερικά ακολουθήθηκε η προβλεπόμενη διαδικασία μέχρι την κατάρτιση της τελικής μορφής του νομοθετήματος από τα αρμόδια συμβούλια.
Κανείς δεν ισχυρίζεται ή δεν πρέπει να ισχυρίζεται ότι οποιαδήποτε προσπάθεια είναι τέλεια ή ότι ο διάλογος τελειώνει εδώ. Αυτή είναι η πρόταση του Υπουργείου και της Κυβέρνησης προς τη Βουλή των Ελλήνων για τη ρύθμιση ενός πολύ σημαντικού χώρου. Έχουμε όμως τα αυτιά μας ανοιχτά, θα υπάρξει συζήτηση και στην αρμόδια Κοινοβουλευτική Επιτροπή και στην Ολομέλεια της Βουλής. Οποιαδήποτε νέα ιδέα μπορεί και πρέπει να αξιοποιηθεί, οποιαδήποτε ιδέα που για οποιοδήποτε λόγο αξίζει τον κόπο και δεν έχει φθάσει εδώ μέχρι σήμερα.
Επίσης, θέλω να ξέρετε ότι δεν σταματάει εδώ η προσπάθεια. Μετά τη ψήφιση του συγκεκριμένου νομοθετήματος θα υπάρξει μία δεύτερη φάση της αναδιοργάνωσης που προβλέπει: Ένα Προεδρικό Διάταγμα για την αναδιοργάνωση των Υπηρεσιών της Αστυνομίας σε περιφερειακό πια επίπεδο, ένα Προεδρικό Διάταγμα για την τροποποίηση του θεσμικού πλαισίου για τις μεταθέσεις του αστυνομικού προσωπικού, μία τροποποίηση του υπάρχοντος Προεδρικού Διατάγματος 24/1997 για την ιεραρχία και την εξέλιξη των Αξιωματικών της Αστυνομίας και επίσης ένα Προεδρικό Διάταγμα για την ορθολογική ανάδειξη του ανθρώπινου δυναμικού με προσοντολόγιο, πιστοποίηση δεξιοτήτων και καθηκοντολόγιο του ένστολου και του πολιτικού προσωπικού της Αστυνομίας.
Πιστεύουμε λοιπόν ότι σε έναν εύλογο χρόνο θα μπορέσουμε να έχουμε συνολικά ένα διαφορετικό, καλύτερο Υπουργείο, μία διαφορετική και καλύτερη Αστυνομία, μία καλύτερη Πολιτική Προστασία, μία διαφορετική και καλύτερη Πυροσβεστική, με τελικό στόχο την καλύτερη υπηρεσία του Έλληνα πολίτη».