«Ποιος κλέβει, ποιόν»
Σκηνή από την ταινία «Ποιός κλέβει ποιον»
Εντυπωσιακή προσπάθεια «απομίμησης» της ληστείας που περιγράφεται στην ταινία -ισπανικής παραγωγής, του 2016- «Ποιος κλέβει, ποιόν», βλέπουν οι αξιωματικοί της ΕΛ.ΑΣ πίσω από τη χθεσινή επιδρομή τεσσάρων ληστών, με πολύωρη ομηρία σε υποκατάστημα της Τράπεζας Πειραιώς, στους Αμπελοκήπους!
Όμως αστυνομικοί εκτιμούν ότι «η πρόσφατη προβολή της στους ελληνικούς κινηματογράφους ίσως έβαλε ιδέες σε επίδοξους ληστές που έσπευσαν να εφαρμόσουν τις μεθόδους των ληστών, στο επιτυχημένο φιλμ». Οι ίδιοι αστυνομικοί προσέθεταν ότι κι άλλες φορές έχει διαπιστωθεί ότι ληστείες στην χώρα μας αλλά και στο εξωτερικό ακολουθούν τις «ιδέες» κινηματογραφικών ταινιών. Χαρακτηριστική περίπτωση η δράση των αναφερόμενων «ληστών με τα μαύρα» που θεωρείται ότι προχωρούσαν σε επιδρομές με χρονομέτρηση, αντίστοιχη με αυτή της ταινίας «Στην Κόψη του Κύματος» (Point Break) παραγωγής του 1991. Σε αυτή την ταινία οι δράστες φορούσαν μάσκες πολιτικών, μία τακτική που έχει εφαρμοσθεί και από Ελληνες ληστές σε άλλο κύκλο εφόδων σε τράπεζες.
Η ταινία αυτή, που προβάλλεται τις τελευταίες ημέρες στους ελληνικούς κινηματογράφους, περιγράφει ληστρική επίθεση ενόπλων, με τον ίδιο τρόπο απόκρυψης των χαρακτηριστικών τους, με ομηρία πελατών και υπαλλήλων της τράπεζας και ανοίγματος των τραπεζικών θυρίδων με τρυπάνια και «τροχούς», ακριβώς ίδια με αυτή των ληστών στους Αμπελοκήπους!
Την ίδια ώρα στελέχη της ΕΛ.ΑΣ αναφέρουν ότι «απομακρύνεται το ενδεχόμενο εμπλοκής αντιεξουσιαστών» ενώ σύμφωνα με πληροφορίες στη διάθεση των αξιωματικών της ΕΛ.ΑΣ βρίσκεται «κρίσιμο οπτικό υλικό με ευκρινή πλάνα ορισμένων εκ των δραστών». Χωρίς όμως καμία περαιτέρω λεπτομέρεια…
Η ισπανική ταινία «Ποιος κλέβει, ποιόν» (Cien Anos de Perdon/To Steal a Thief) καταγράφει την ληστεία έξι ενόπλων που επιτίθενται σε μια τράπεζα, στη Βαλένθια, με στόχο να αδειάσουν θυρίδες και χρηματοκιβώτια. Κύριο μέλημά τους είναι να αποφύγουν κάποιος από τους «αιχμαλώτους»-πελάτες ή τους υπαλλήλους να ειδοποιήσει τους αστυνομικούς. Στη ταινία για λόγους δραματοποίησης υπάρχει, σε δεύτερη φάση, παρουσία αστυνομικών και προστίθενται περαιτέρω στοιχεία.
Όμως αστυνομικοί εκτιμούν ότι «η πρόσφατη προβολή της στους ελληνικούς κινηματογράφους ίσως έβαλε ιδέες σε επίδοξους ληστές που έσπευσαν να εφαρμόσουν τις μεθόδους των ληστών, στο επιτυχημένο φιλμ». Οι ίδιοι αστυνομικοί προσέθεταν ότι κι άλλες φορές έχει διαπιστωθεί ότι ληστείες στην χώρα μας αλλά και στο εξωτερικό ακολουθούν τις «ιδέες» κινηματογραφικών ταινιών. Χαρακτηριστική περίπτωση η δράση των αναφερόμενων «ληστών με τα μαύρα» που θεωρείται ότι προχωρούσαν σε επιδρομές με χρονομέτρηση, αντίστοιχη με αυτή της ταινίας «Στην Κόψη του Κύματος» (Point Break) παραγωγής του 1991. Σε αυτή την ταινία οι δράστες φορούσαν μάσκες πολιτικών, μία τακτική που έχει εφαρμοσθεί και από Ελληνες ληστές σε άλλο κύκλο εφόδων σε τράπεζες.
Την ίδια ώρα επεκτείνεται η έρευνα της Ασφάλειας Αττικής για τον εντοπισμό των δραστών, την ανακάλυψη τυχόν αξιοποιήσιμων αποτυπωμάτων ή δειγμάτων DNA, τον προσδιορισμό της στόχευσης της συγκεκριμένης τράπεζας και των θυρίδων της, τον τρόπο διαφυγής των δραστών κ.λπ. Οι μαρτυρίες ότι ορισμένοι από τους δράστες είχαν ξενική προφορά (πιθανόν από χώρα του πρώην ανατολικού μπλοκ), ορισμένες κινήσεις τους, οι στιχομυθίες τους εντός τράπεζας, η ηλικία τους και ορισμένα άλλα συγκριτικά στοιχεία, οδηγούν τους αστυνομικούς στο αρχικό συμπέρασμα ότι «ίσως δεν πρόκειται για έργο αντιεξουσιαστών ή μικτού σχήματος ποινικών και αναρχικών». Χωρίς ωστόσο να έχει αποκλεισθεί αυτό το ενδεχόμενο. Στελέχη της ΕΛ.ΑΣ επεσήμαναν ακόμη ότι κρίσιμα δεδομένα έχουν επιχειρηθεί να αντληθούν από τις κάμερες της τράπεζας και γειτονικών καταστημάτων. Καθώς και ότι οι δράστες «πιθανόν να έχουν κάνει σημαντικά λάθη».