11/2/11

Τυφλοί οι σαρωτές κλεμμένων ΙΧ

Aπό τον Βασίλη Λαμπρόπουλο

Σε μίνι σκάνδαλο εξελίσσεται η απόκτηση από την ΕΛ.ΑΣ. του αυτόματου συστήματος εντοπισμού κλεμμένων αυτοκινήτων, μοτοσικλετών και άλλων οχημάτων, αξίας περίπου 1.750.000 ευρώ. Το σύστημα, για το οποίο έχουν δοθεί προκαταβολές περίπου 750.000 ευρώ, κρίνεται μη λειτουργικό, υπήρξε εισήγηση για την απόρριψή του και ο υφυπουργός Προστασίας του Πολίτη, κ. Εμμ. Οθωνας, είχε αποφασίσει ήδη τη μη παραλαβή του. Η αγορά του είχε αποφασιστεί προ τριετίας με το σκεπτικό του ότι «οι σαρωτές κλεμμένων οχημάτων θα βοηθούσαν στην αποτροπή εγκληματικών ενεργειών». Σύμφωνα με τον προγραμματισμό η Αστυνομία θα εφοδιαζόταν με τριάντα ηλεκτρονικούς σαρωτές πινακίδων οχημάτων και μία κεντρική ηλεκτρονική βάση. Οι σαρωτές θα τοποθετούνταν στην οροφή ισάριθμων περιπολικών της ΕΛ.ΑΣ., που κινούνται σε κεντρικούς δρόμους της Αθήνας αλλά και στην περιφέρεια. Το σύστημα ηλεκτρονικής αναγνώρισης πινακίδων οχημάτων (Automatic Number Plate Recognition - ANPR), όπως ονομαζόταν, έχει την δυνατότητα «ανάγνωσης» των πινακίδων μέχρι και 15.000 οχημάτων την ώρα, ακόμη κι αν τρέχουν με 170 χλμ, ενώ μπορεί να ελέγξει ταυτόχρονα μέχρι και τρεις λωρίδες κυκλοφορίας. Προβλεπόταν να συνδέεται ηλεκτρονικά με τη βάση δεδομένων κλεμμένων οχημάτων και πινακίδων, που έχει δημιουργήσει η ΕΛ.ΑΣ., όπου κάθε χρόνο καταχωρίζονται περίπου 20.000 οχήματα, σημαίνοντας συναγερμό όταν εντόπιζε κάποιο κλεμμένο όχημα. Σύμφωνα με το σχεδιασμό της ΕΛ.ΑΣ. 20 σαρωτές θα τοποθετούνταν σε περιπολικά στην Αθήνα, πέντε θα δίνονταν στην Αστυνομική Διεύθυνση Θεσσαλονίκης και άλλοι πέντε στην Πάτρα. Περιπολικά εφοδιασμένα με σαρωτές κινούνταν μάλιστα κοντά στην Βουλή, στο Μέγαρο Μαξίμου, στην Πρεσβεία των ΗΠΑ, του Ισραήλ και σε άλλα ευαίσθητα σημεία για την πρόληψη τρομοκρατικού χτυπήματος.Το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη είχε προχωρήσει σε συμφωνία με ιταλική εταιρεία, με έδρα τη Γένοβα για την απόκτηση του συστήματος, ενώ οι έλληνες αξιωματούχοι είχαν παρακολουθήσει και σχετική επίδειξη. Παρά ταύτα στη γενική δοκιμή, που πραγματοποιήθηκε πριν από μερικές εβδομάδες στους ελληνικούς δρόμους το πολυδιαφημισμένο σύστημα παρουσίασε σημαντικά προβλήματα στη λειτουργία του λογισμικού με την τράπεζα δεδομένων. Σύμφωνα με πληροφορίες στους τερματικούς δέκτες των περιπολικών δεν μπορούσαν να εμφανιστούν τα στοιχεία των κλεμμένων οχημάτων, με αποτέλεσμα το σύστημα να αποδεικνύεται «τυφλό». Η εταιρεία ζήτησε παράταση για να προχωρήσει σε διορθώσεις, αλλά καθώς το πρόβλημα δεν αντιμετωπίστηκε, έπειτα από εισήγηση της αρμόδιας τεχνικής επιτροπής προωθείται η διακοπή της διαδικασίας παραλαβής του και διεκδίκησης του ποσού, που έχει προκαταβληθεί.