Με ιδιαίτερη επιτυχία συνεχίζεται ο θεσμός του «Αστυνομικού της Γειτονιάς», όπως προκύπτει από την αποτίμηση της δράσης του κατά το πρώτο τρίμηνο της εφαρμογής του.
Ο θεσμός υλοποιείται στο πλαίσιο του Προγράμματος Αντεγκληματικής Πολιτικής (2015-2019) της Πολιτικής Ηγεσίας του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη και η φιλοσοφία του βασίζεται στο μοντέλο της κοινοτικής αστυνόμευσης, περιλαμβάνοντας σειρά δράσεων τόσο προληπτικού, όσο και αποτρεπτικού χαρακτήρα, για την προστασία και εξυπηρέτηση των κατοίκων σε γειτονιές της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης, καθώς και σε άλλες περιοχές της χώρας.
Οι «Αστυνομικοί της Γειτονιάς» περιπολούν στον τομέα ευθύνης τους και επικοινωνούν προσωπικά με τους κατοίκους και τους τοπικούς φορείς. Είναι η καθημερινή «επώνυμη» παρουσία της Αστυνομίας στη γειτονιά, για θέματα ασφάλειας, παραβατικότητας και συναφή ζητήματα, που επηρεάζουν την καθημερινότητα των πολιτών.
Το πρώτο τρίμηνο του πιλοτικού επανασχεδιασμού του προγράμματος (τέλη Μαρτίου - τέλη Ιουνίου 2015), ο «Αστυνομικός της Γειτονιάς» εφαρμόστηκε αρχικά σε 22 γειτονιές στις ευρύτερες περιοχές της Καλλιθέας και του Χαλανδρίου στην Αττική, καθώς και της Τούμπας – Τριανδρίας και Ευόσμου στη Θεσσαλονίκη.
Από τα τέλη Ιουνίου αποφασίστηκε η επέκταση του θεσμού σε 36 ακόμα περιοχές σε όλη την Ελλάδα, από όπου αναμένονται εξίσου θετικά αποτελέσματα.
Συγκεκριμένα, επεκτάθηκε σε οκτώ (8) Αστυνομικά Τμήματα της Αττικής (Καλλιθέας, Πατησίων, Παγκρατίου, Α΄ Αχαρνών, Α΄ Γλυφάδας, Χαλανδρίου, Νίκαιας και Δημοτικού Θεάτρου), σε τέσσερα (4) Αστυνομικά Τμήματα της Θεσσαλονίκης (Ευόσμου, Τούμπας – Τριανδρίας, Αναλήψεως και Αμπελοκήπων) και σε είκοσι τέσσερα (24) Αστυνομικά Τμήματα στην υπόλοιπη Ελλάδα (Κιλκίς, Σερρών, Βέροιας, Ιωαννίνων, Ηγουμενίτσας, Α΄ Λάρισας, Β΄ Λάρισας, Βόλου, Νέας Ιωνίας Βόλου, Α΄ Ηρακλείου, Β΄ Ηρακλείου, Χανίων, Ρόδου, Κορίνθου, Καλαμάτας, Άργος, Κομοτηνής, Ξάνθης, Καβάλας, Κέρκυρας, Χαλκίδας, Λαμίας, Β΄ Πατρών και Αγρινίου).
Όπως προκύπτει από τα μέχρι στιγμής στοιχεία, τα αποτελέσματα της δράσης των «Αστυνομικών της Γειτονιάς» είναι άκρως ικανοποιητικά, κινούμενα σε ενθαρρυντική κατεύθυνση ενώ σημαντική είναι η αποδοχή του θεσμού από τους πολίτες και τις τοπικές κοινωνίες. Η θετική ανταπόκριση των πολιτών στον θεσμό επιβεβαιώνεται και από την προσέλευσή τους στα γραφεία των Αστυνομικών της Γειτονιάς, για διάφορα ζητήματα.
Ειδικότερα, στη διάρκεια του πρώτου τριμήνου του πιλοτικού επανασχεδιασμού του θεσμού αναπτύχθηκαν συνεργασίες με τοπικούς Φορείς (Δήμους, σχολεία, Συλλόγους, Εκκλησίες), ενώ πραγματοποιήθηκαν και εκδηλώσεις – ομιλίες για διάφορα ζητήματα τοπικού ενδιαφέροντος.
Παράλληλα πραγματοποιήθηκαν και πολλές επισκέψεις ενημερωτικού χαρακτήρα σε οικίες και καταστήματα. Τα στοιχεία καταδεικνύουν την πλήρη αποδοχή του θεσμού από τους τοπικούς Φορείς, μέσω των προσκλήσεων για συμμετοχή σε διάφορες εκδηλώσεις – δράσεις που εστάλησαν προς τους «Αστυνομικούς της Γειτονιάς».
Μία ακόμη θετική έκφανση της αποδοχής του θεσμού αποτελεί το γεγονός ότι πολλά σχολεία ζήτησαν τη διοργάνωση διαλέξεων – ομιλιών προς τους μαθητές, για διάφορα θέματα, στο πλαίσιο της δράσης του «Αστυνομικού της Γειτονιάς»
Από την έναρξη λειτουργίας του θεσμού, τέλη Μαρτίου μέχρι τέλη Ιουνίου 2015, στις περιοχές της Καλλιθέας, του Χαλανδρίου, της Τούμπας – Τριανδρίας και του Ευόσμου, οι «Αστυνομικοί της Γειτονιάς» έχουν πραγματοποιήσει πάνω από 15.500 δράσεις και παρεμβάσεις. Πιο συγκεκριμένα, βάσει των στοιχείων ανά Αστυνομικό Τμήμα, έχουν ως εξής:
Στο Α.Τ. Χαλανδρίου πραγματοποιήθηκαν συνολικά 2.994 δράσεις - παρεμβάσεις. Ενδεικτικά αναφέρονται:
- 1.000 επισκέψεις σε καταστήματα,
- 697 επισκέψεις για θεώρηση γνησίου υπογραφής,
- 641 επισκέψεις σε σπίτια πολιτών,
- 105 αιτήματα πολιτών,
- 98 επισκέψεις σε εκκλησιαστικές αρχές,
- 84 επισκέψεις σε σχολεία,
- 81 επισκέψεις επικοινωνιακού χαρακτήρα
Στο Α.Τ. Καλλιθέας υλοποιήθηκαν συνολικά 4.160 δράσεις – παρεμβάσεις, όπως:
- 1.589 επισκέψεις σε καταστήματα,
- 945 επισκέψεις για θεώρηση γνησίου υπογραφής,
- 671 επισκέψεις σε σπίτια πολιτών,
- 216 επιστολές εστάλησαν σε διάφορους φορείς,
- 124 επισκέψεις σε σχολεία,
- 93 αιτήματα πολιτών,
- 90 παράπονα/καταγγελίες πολιτών, από τις οποίες: 67 επιλύθηκαν με παρέμβαση του οικείου Α.Τ. και 23 διαβιβάστηκαν σε άλλες Υπηρεσίες και Φορείς.
Στο Α.Τ. Τούμπας – Τριανδρίας πραγματοποιήθηκαν συνολικά 4.761 δράσεις - παρεμβάσεις. Ενδεικτικά αναφέρονται:
- 2.086 επισκέψεις για θεώρηση γνησίου υπογραφής,
- 1.167 επισκέψεις σε σπίτια πολιτών,
- 988 επισκέψεις σε καταστήματα,
- 136 ακροάσεις πολιτών,
- 68 περιπτώσεις για προβλήματα υποβάθμισης της γειτονιάς,
- 60 παράπονα/καταγγελίες, εκ των οποίων: 50 επιλύθηκαν είτε επιτόπου, είτε με παρέμβαση του οικείου Α.Τ., ενώ άλλες 10 παραπέμφθηκαν σε άλλες Υπηρεσίες ή Φορείς.
- 49 επισκέψεις σε σχολεία,
- 31 αιτήματα πολιτών
Στο Α.Τ. Ευόσμου υπήρξαν συνολικά 3.817 παρεμβάσεις, από τις οποίες αναφέρονται ενδεικτικά:
- 1.909 επισκέψεις σε καταστήματα,
- 572 επισκέψεις για θεώρηση γνησίου υπογραφής,
- 416 επισκέψεις σε σπίτια πολιτών,
- 267 επισκέψεις σε εκκλησιαστικές αρχές,
- 203 επισκέψεις σε σχολεία,
- 92 παράπονα/καταγγελίες πολιτών, από τα οποία: 81 επιλύθηκαν επί τόπου από τους «Αστυνομικούς της Γειτονιάς» και 11 διαβιβάστηκαν σε άλλες Υπηρεσίες και Φορείς.
- 83 αιτήματα πολιτών
Όπως αναδεικνύεται στο πλαίσιο της πρώτης αυτής ποιοτικής αποτίμησης, ο «Αστυνομικός της Γειτονιάς» καθίσταται με τη δράση του αναπόσπαστο τμήμα της τοπικής κοινωνίας και συμβάλλει στην εμπέδωση του αισθήματος ασφάλειας των κατοίκων και στην αναβάθμιση της καθημερινότητάς τους, μέσα από διαδικασίες κοινωνικής διαμεσολάβησης.
Σημειώνεται ότι οι αστυνομικοί που στελεχώνουν τον θεσμό απασχολούνται αποκλειστικά με τα καθήκοντά του Αστυνομικού της Γειτονιάς, ενώ φέρουν πέραν του βασικού τους εξοπλισμού, ειδικό σήμα και κινητό υπηρεσιακό τηλέφωνο. Βασική τους προτεραιότητα είναι η εξυπηρέτηση των κατοίκων της γειτονιάς σχετικά με αιτήματα, παράπονα, καταγγελίες ή αδικήματα ενημερώνοντας τους για την εξέλιξη και πορεία των θεμάτων τους.