23/3/12

Καταργούν τις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού

"Ευνουχίζουν" την περιφέρεια
Σαρωτικές αλλαγές στη ναυτική εκπαίδευση
Η δημιουργία ιδιωτικών σχολών ναυτικής εκπαίδευσης περιλαμβάνεται, μεταξύ των προτάσεων, της επιτροπής από παράγοντες του υπουργείου Ανάπτυξης
 

Του Διονύση Βυθούλκα
 
 
Η δημιουργία ιδιωτικών σχολών ναυτικής εκπαίδευσης αλλά και η αναβάθμιση των δημοσίων Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού περιλαμβάνονται, σύμφωνα με πληροφορίες, στην μελέτη που έχει ετοιμάσει επιτροπή από παράγοντες του υπουργείου Ανάπτυξης και φορέων της Ναυτιλίας και θα παραδοθεί στην υπουργό κυρία Άννα Διαμαντοπούλου για να πάρει τη μορφή σχεδίου νόμου.
 Το σχέδιο νόμου, μετά τις τελευταίες «πινελιές», αναμένεται να δοθεί προς επεξεργασία στην νομοπαρασκευαστική επιτροπή της Βουλής, αλλά, όπως έλεγαν στελέχη του υπουργείου, τα στενά χρονικά περιθώρια έως την ημερομηνία των εκλογών δεν επιτρέπουν την κατάθεση του στην Ολομέλεια και έτσι θα αποτελέσει «κληρονομιά» για την επόμενη κυβέρνηση. 
Μία από τις προτάσεις είναι η κατάργηση Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού για την εξοικονόμηση πόρων κυρίως.
Ειδικότερα, σύμφωνα με πληροφορίες, στο σκεπτικό των μελών της επιτροπής περιλαμβάνεται μεταξύ άλλων η δυσκολία εξεύρεσης και προσέλκυσης κατάλληλου διδακτικού προσωπικού, οι ελλείψεις σε σύγχρονο εκπαιδευτικό εξοπλισμό και τα υψηλά λειτουργικά και διοικητικά έξοδα εγκαταστάσεων μικρών περιφερειακών σχολών συγκριτικά με την δυναμικότητά τους σε σπουδαστές.

Έτσι προτείνεται η κατάργηση των μικρής δυναμικότητας περιφερειακών ΑΕΝ και θα λειτουργούν μόνο πέντε σχολές διπλής κατεύθυνσης Πλοιάρχων και Μηχανικών. Θα παραμείνουν, δηλαδή, αυτές του Ασπροπύργου, της Μακεδονίας, της Ηπείρου, της Χίου και της Κρήτης ενώ οι αλλαγές θα έχουν ορίζοντα υλοποίησης την πενταετία.

Στο πλαίσιο αυτό, όπως προτείνεται, θα ζητηθεί να δημιουργηθεί Σχολή Μηχανικών στην ΑΕΝ Ηπείρου, η οποία σήμερα λειτουργεί μόνον Σχολή Πλοιάρχων. Επίσης μια από τις εναλλακτικές προτάσεις που έχουν κατατεθεί είναι στις καταργούμενες ΑΕΝ να λειτουργήσουν σχολές σωστικών, θαλαμηπόλων και άλλα εξειδικευμένα σχολεία στο πλαίσιο του ΚΕΣΕΝ.

Η δεύτερη εναλλακτική πρόταση είναι να διατηρηθούν τα πέντε συγκροτήματα διπλής κατεύθυνσης (Ασπροπύργου, Μακεδονίας, Χίου, Ηπείρου και Κρήτης) και οι άλλες Ακαδημίες να λειτουργούν ως εισαγωγικά τμήματα ενός ή δύο εξαμήνων σπουδών, στην διάρκεια των οποίων θα διδάσκονται μαθήματα υποδομής, κυρίως θεωρητικού χαρακτήρα και γενικής ενημέρωσης, που δεν απαιτούν πολυδάπανο εκπαιδευτικό εξοπλισμό. Η ολοκλήρωση της εκπαίδευσης θα γίνεται στις πέντε ΑΕΝ.

Ακόμη η λειτουργία των ιδιωτικών σχολών που θα δημιουργηθούν θα εποπτεύονται κυρίως από την Διεύθυνση Ναυτικής Εκπαίδευσης του υπουργείου Ανάπτυξης ωστόσο στο τομέα της πιστοποίησης και της έκδοσης άδειας επαγγέλματος θα υπάρχει στενή συνεργασία με τον αρμόδιο φορέα του υπουργείου Παιδείας.

Όπως αναφέρουν στελέχη του υπουργείου Ανάπτυξης, στόχος είναι η εκπαίδευση που θα παρέχεται στις σχολές αυτές να είναι υψηλού επιπέδου, αντίστοιχο με αυτό των δημοσίων ΑΕΝ.
«Στόχος δεν είναι να μηδενίσουμε την παρεχόμενη εκπαίδευση στις δημόσιες Σχολές αλλά αντίθετα να την αναβαθμίσουμε», έλεγαν χαρακτηριστικά και συμπλήρωσαν πως «για την παρεχόμενη ιδιωτική εκπαίδευση θα τεθούν όροι και προϋποθέσεις».
Παράλληλα στις εισηγήσεις της επιτροπής είναι η εκπαίδευση των νέων που θα σπουδάζουν στις Σχολές σε σύγχρονα μέσα ναυσιπλοΐας, η αναδιάρθρωση της Διεύθυνσης Ναυτικής Εκπαίδευσης του υπουργείου Ανάπτυξης με ενισχυμένες αρμοδιότητες και η αναβάθμιση του Συμβουλίου Ναυτικής Εκπαίδευσης.

Μιλώντας στο «Βήμα» ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού κ. Γιώργος Βλάχος, μέλος της επιτροπής που συνέταξε το πόρισμα για την ναυτική εκπαίδευση, επεσήμανε ότι «όσοι νέοι έχουν πάρει απόφαση να έρθουν στο ναυτικό επάγγελμα, θα έρθουν είτε δημιουργηθούν ιδιωτικές σχολές, είτε όχι». Πρόσθεσε ακόμη ότι «δεν αλλάζει τίποτα με την ιδιωτική ναυτική εκπαίδευση». Το αίτημα τους, όπως ανέφερε, είναι να παραμείνει η δημόσια και δωρεάν ναυτική εκπαίδευση, να αναβαθμιστεί και όχι να την εγκαταλείψουν.

Ο κ. Βλάχος επεσήμανε πως αυτή τη στιγμή υπάρχουν πάνω από 5.000 άνεργοι ναυτικοί - κυρίως κατώτερα πληρώματα - και αναζητούν μια θέση σε κάποιο πλοίο χτυπώντας πόρτες στα εφοπλιστικά γραφεία στην Ακτή Μιαούλη.

Σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια ο αριθμός των ναυτικών φυλλαδίων που εκδίδονται έχουν αυξηθεί κατά 50% καταδεικνύοντας ότι πολλοί - είτε παλιοί ναυτικοί που έχασαν την δουλειά που έκαναν στη στεριά, είτε άνεργοι - έχουν στρέψει το ενδιαφέρον τους στη θάλασσα αναζητώντας δουλειά.

Ο πρόεδρος της ΠΕΠΕΝ υπενθύμισε ότι παρά τις διαμαρτυρίες στην τότε αρμόδια υπουργό Λούκα Κατσέλη για το όριο ηλικίας στην έκδοση ναυτικών φυλλαδίων - ήταν τα 40 έτη -, προχώρησε στην «απελευθέρωση» με αποτέλεσμα να έχουν δημιουργηθεί «στρατιές» ανέργων.

Εν τω μεταξύ σε άρθρο νομοσχεδίου που κατέθεσε την Πέμπτη στη Βουλή για ψήφιση το υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας με τίτλο «εκπαίδευση σπουδαστών των Α.Ε.Ν. και σε μη ελληνικά πλοία» αναφέρεται ότι: «Με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο η απορροφητικότητα των σπουδαστών για το α΄ εκπαιδευτικό ταξίδι ανέρχεται σε περίπου 80% για άντρες και 50% - 60% για τις γυναίκες. Με την εισαγόμενη ρύθμιση παρέχεται η δυνατότητα πραγματοποίησης εκπαιδευτικών ταξιδιών και σε πλοία με κοινοτική σημαία ή και σε πλοία τρίτων χωρών, ανεξάρτητα εάν αυτά είναι ελληνικών ή άλλων συμφερόντων, αυξάνοντας έτσι τον αριθμό των διατιθέμενων θέσεων εκπαίδευσης» [τοβημα].