Συνεχίζεται το πλιάτσικο στο επισήμως σε προσωρινή αναστολή λειτουργίας αλλά ουσιαστικώς εγκαταλειμμένο μετρικό σιδηροδρομικό δίκτυο του ΟΣΕ.
Οπως αποκαλύπτεται σημειώθηκε νέα κλοπή ολόκληρης σιδηροδρομικής γραμμής, αυτή τη φορά στην περιοχή «Ευταξίας», κοντά στα Ναυπηγεία Ελευσίνας. Εκπληκτοι φίλοι του σιδηρόδρομου ανακάλυψαν προ ημερών ότι επιτήδειοι - άγνωστο πότε - ξήλωσαν ολόκληρη σιδηροδρομική γραμμή μήκους 100 μέτρων.
Εκτός από τις σιδηροτροχιές, έχουν κλαπεί και στρωτήρες, ενώ η αφαίρεση της υποδομής φαίνεται να έγινε με επαγγελματικό εξοπλισμό, και μάλιστα από σημείο που δεν είναι ορατό από τον δρόμο.
Πρόκειται για το δεύτερο κατά σειρά σοβαρό περιστατικό κλοπής που σημειώνεται το τελευταίο διάστημα στο μετρικό δίκτυο του ΟΣΕ. Είχε προηγηθεί η αφαίρεση 200 μέτρων γραμμής στην Κορινθία, που ανακαλύφθηκε στις αρχές του έτους, και μάλιστα στο πρόσφατα ανακαινισμένο δίκτυο της Πελοποννήσου.
Απανωτές κλοπές
Ο Σύλλογος Φίλων Σιδηροδρόμου (ΣΦΣ) έχει καταγγείλει τις απανωτές κλοπές εξοπλισμού και υλικών από χώρους του ΟΣΕ, τη λεηλασία των πανάκριβων αυτομάτων συστημάτων φύλαξης ισόπεδων διαβάσεων και τον βανδαλισμό σιδηροδρομικών σταθμών, καθώς και την κλοπή ολόκληρων ντιζελομηχανών και βαγονιών από την περιοχή Καβάσιλα Ηλείας, την οποία είχε αποκαλύψει «Το Βήμα» τον Αύγουστο του 2011. Σύμφωνα με τον ΣΦΣ, όλα αυτά είναι αποτέλεσμα της εγκατάλειψης του δικτύου από τον Ιανουάριο του 2011, όταν και δεν ελήφθη καμία μέριμνα από τον ΟΣΕ για τη φύλαξη και την προστασία της περιουσίας του.
Λόγω της έξαρσης του φαινομένου της κλοπής μετάλλων, έχει γίνει ειδική νομική ρύθμιση, σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών, με την οποία συνιστά κακούργημα η κλοπή ή δολιοφθορά σιδηροδρομικού υλικού και τιμωρείται με αυστηρότατες ποινές, ενώ προχωρούν οι διαγωνισμοί εκποίησης άχρηστου υλικού από τον ΟΣΕ. Οπως αναφέρεται σε έγγραφο που διαβίβασε στη Βουλή ο υφυπουργός Υποδομών κ. Μιχάλης Παπαδόπουλος, το δίκτυο της Πελοποννήσου παραμένει ενεργό προκειμένου να μπορούν να εκτελεστούν τουριστικά δρομολόγια και να είναι εφικτή η επαναλειτουργία τμημάτων του, «όπου διασφαλίζεται η βιωσιμότητά του».
«Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται η προσπάθεια για τη νότια επέκταση του Προαστιακού της Πάτρας ως την Κάτω Αχαγιά, στο τμήμα Πάτρα - Πύργος, έργο το οποίο έχει υποβληθεί για συγχρηματοδότηση στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, καθώς και η κανονικοποίηση και ηλεκτροκίνηση του τμήματος Ισθμός - Λουτράκι, το οποίο έχει υποβληθεί αντιστοίχως στην Περιφέρεια Πελοποννήσου» αναφέρεται. Ο ΟΣΕ σε συνεργασία με τις δύο περιφέρειες«έχει προγραμματίσει την εκπόνηση μελέτης βιωσιμότητας για το μετρικό δίκτυο», που θα διερευνήσει τη δυνατότητα πραγματοποίησης τουριστικών ή ειδικών δρομολογίων, αλλά και «εναλλακτικών μορφών χρησιμοποίησης» του δικτύου.
Προτάσεις αξιοποίησης
Τα τελευταία χρόνια, όπου το μετρικό δίκτυο έχει κλείσει σχεδόν στο σύνολό του, έχουν κατατεθεί διάφορες προτάσεις για τη χρήση του, οι οποίες σχεδόν στο σύνολό τους αφορούν τουριστική χρήση. Ωστόσο στο ρυθμιστικό σχέδιο της Αττικής προτείνεται η επαναλειτουργία της παλιάς γραμμής του ΟΣΕ Αγιοι Ανάργυροι - Ελευσίνα - Μέγαρα για την εξυπηρέτηση της Δυτικής Αττικής, όπου μάλιστα εναλλακτικά μπορεί να λειτουργήσει με ελαφρύ μετρό / τραμ και να συνδεθεί με το δίκτυο του μετρό, όπως αναφέρεται.
Μάλιστα, επιτελική έκθεση τον Ιούνιο του 2012, υποστηρίζει το σχέδιο του light train, έχοντας ως στρατηγικά κριτήρια την τεχνική εφικτότητα (η γραμμή τελεί σε καλή κατάσταση, η υποδομή είναι εύκολα συντηρήσιμη και η ενεργοποίησή της απαιτεί μικρό κόστος), τη γενική συγκοινωνιακή και αναπτυξιακή σκοπιμότητα και τη ζήτηση των μετακινήσεων και την επιβατική κίνηση.
Ο παλιός σιδηροδρομικός διάδρομος των ΣΠΑΠ περνάει μέσα από όλα τα οικιστικά κέντρα και τις βιομηχανικές ζώνες της Αττικής και έχει τη δυνατότητα άμεσης εξυπηρέτησης περιοχών όπως Αγιοι Ανάργυροι, Ιλιον, Καματερό, Ανω Λιόσια, Ασπρόπυργος, Ελευσίνα, Μάνδρα, Νέα Πέραμος και Μέγαρα. Η ζώνη της Μεγαρίδας έχει πληθυσμό 150.000 ανθρώπων, ενώ η χάραξη της παλιάς γραμμής μπορεί να επηρεάσει συνολικά 400.000 ανθρώπους.
«Από Πειραιώς διά Μεγάρων»
Η χρηματοδότηση, συνεχίζει, μπορεί να έρθει είτε από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) ή τα Κοινοτικά Περιφερειακά Προγράμματα (ΠΕΠ) είτε από τη Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), όπου μια εταιρεία λειτουργίας θα αναλάμβανε την αποκλειστική χρήση και εκμετάλλευση της γραμμής είτε με σύμβαση παραχώρησης, με την οποία ο ανάδοχος θα αναλάμβανε το κόστος των υποδομών, με επιδότηση λειτουργίας από το Δημόσιο.
Το μετρικό δίκτυο ξεκίνησε να κατασκευάζεται με τη σύμβαση παραχώρησης του Ν.1046/1882, που προέβλεπε την κατασκευή, τη σύσταση και τη χρήση σιδηροδρόμου «από Πειραιώς διά Μεγάρων, Νέας Κορίνθου και Αιγίου εις Πάτρας, από Κορίνθου δι' Αργους εις Ναύπλιον και από Αργους εις Μύλους (Ναυπλίου)» και υπό την αίρεση της παραχώρησης των γραμμών από Πάτρα προς Πύργο και «από Μεσολογγίου εις Αγρίνιον ή από Μεσολογγίου εις Αρταν μετά διακλαδώσεως αποληγούσης εις Αγρίνιον». Ετσι γεννήθηκαν οι θρυλικοί Σιδηρόδρομοι Πειραιώς - Αθηνών - Πελοποννήσου, γνωστότεροι ως ΣΠΑΠ.