Απο: DefenceNet
Η πιθανότητα απώλειας ελέγχου του ελικόπτερου ΑΗ-64DHA από τους άτυχους χειριστές του κατά την διάρκεια άσκησης αυτοπεριστροφής, θεωρείται ως πιθανή αιτία της τραγωδίας στο 2ο ΤΕΕΠ στην Πάχη Μεγάρων. Είναι πλέον επιβεβαιωμένο ότι ο άτυχος χειριστής ζήτησε από τον πύργο ελέγχου την άδεια να εκτελέσει άσκηση αυτοπεριστροφής και η άδεια αυτή του δόθηκε. Τι είναι η άσκηση αυτοπεριστροφής: Είναι μία, ας πούμε, «πρόβα πτώσης», από «κράτημα» του κινητήρα ή των κινητήρων εν προκειμένω, από διάφορες αιτίες, όπως π.χ. καταστροφή τους από αντιαεροπορικά πυρά. Σημειώνεται ότι το μεγαλύτερο μέρος του ελικοπτέρου είναι θωρακισμένο, ενώ οι κινητήρες διαχωρίζονται μεταξύ τους από κράματα τιτανίου για να μην καταστραφεί ο δεύτερος αν σημειωθεί έκρηξη στον έναν. Η άδεια για την αυτοπεριστροφή ζητήθηκε για να ξεκινήσει η άσκηση από τα 3.000 πόδια (1000 μέτρα). Κατά την διάρκεια της εν λόγω άσκησης ο χειριστής ρίχνει τις στροφές των κινητήρων στο «ρελαντί» και το ελικόπτερο «πέφτει» με τα στροφεία να κινούνται μόνο εκμεταλλευόμενα το ανοδικό ρεύμα του αέρα που σχηματίζεται από την πτώση. Περί τα 500 πόδια από το έδαφος ή και πιο ψηλά, ο πιλότος δίνει στροφές στους κινητήρες, αλλάζει το βήμα στα στροφεία και επανα-αποκτά τον έλεγχο του ελικοπτέρου. Από τον πύργο ελέγχου έγινε αντιληπτό ότι κάτι δεν πήγαινε καλά όταν το ελικόπτερο είχε ξεπεράσει το όριο που έπρεπε να αναλάβει τον έλεγχο της πτήσης ο πιλότος και αυτό δεν συνέβη. Περίπου 30 μέτρα πριν προσκρούσει στο έδαφος, όλοι όσοι παρακολουθούσαν κατάλαβαν τι θα συνέβαινε...Η αυτοπεριστροφή πρόκειται για δύσκολη άσκηση που χρειάζεται υψηλή εμπειρία, άριστη γνώση του ελικοπτέρου και πάντα εμπεριέχει κινδύνους. Η μαρτυρίες που μιλάνε για αποκοπή του στροφείου κατά την διάρκεια της πτώσης του ελικοπτέρου, ελέγχονται αλλά μέχρι στιγμής δεν επιβεβαιώνονται. Το γεγονός ότι πετάχθηκε σε μεγάλη απόσταση η πτέρυγα μπορεί και να οφείλεται στην πρόσκρουση στο έδαφος. Πάντως είναι πρόωρο να μιλάμε με σιγουριά για τα αίτια της πτώσης, αφού εξίσου πιθανή αιτία είναι και η μηχανική αστοχία, αλλά και η ανεπαρκής συντήρηση. Οπωσδήποτε μείζον θέμα παραμένει ο λόγος για τον οποίο εξερράγη το ελικόπτερο όταν προσέκρουσε στο έδαφος, Γράψαμε από την πρώτη στιγμή ότι τα ελικόπτερα του είδους από όποιο ύψος και να πέσουν δεν εκρήγνυνται ή τουλάχιστον δεν πρέπει να εκρήγνυνται. Το Tουρκικό δοκιμαστικό, υπό ανάπτυξη, ελικόπτερο Τ-129 έπεσε από ύψος 1500 ποδών πριν τέσσερις μήνες στην Ιταλία και δεν σημειώθηκε έκρηξη, ούτε σκοτώθηκαν οι χειριστές. Κατά τα λοιπά το ΓΕΣ επικοινωνιακά κατέρρευσε στο σημερινό ατύχημα και είναι θέμα που πρέπει να απασχολήσει άμεσα τον Α/ΓΕΣ Φ.Φραγκούλη. Η πρώτη ανακοίνωση για την πτώση μιλούσε για «αναγκαστική προσγείωση» (!) και «διαδικασία απεγκλωβισμού του πληρώματος», ενώ όλοι ήξεραν ότι το ελικόπτερο είχε συντριβεί και κατακαεί από το πρώτο δευτερόλεπτο. Η δεύτερη ανακοίνωση για τους νεκρούς πιλότους ήρθε ώρες μετά. Ο εκπρόσωπος Τύπου του ΓΕΣ όταν αναζητήθηκε τηλεφωνικά για να παράσχει πληροφόρηση, δήλωσε εμφατικά πως «Βρίσκομαι στην τουαλέτα» (!!!) και έκτοτε αγνοείται η τύχη του. Η πληροφόρηση λαμβανόταν από οπουδήποτε αλλού εκτός από τα επίσημα κανάλια. Ελπίζουμε στο εξής τουλάχιστον στα σοβαρά περιστατικά όπου οι Έλληνες πολίτες αναζητούν επίσημη πληροφόρηση, να χορηγούνται χάπια για εντερικές διαταραχές ή για την συχνουρία στους εκπροσώπους Τύπου των Επιτελείων…