Ο Υπουργός
Προστασίας του Πολίτη, κ. Χρήστος Παπουτσής, ο οποίος συμμετέχει στη
συνάντηση στη Λευκωσία των Μεσογειακών χωρών – μελών της ΕΕ, με θέματα
που αφορούν την αντιμετώπιση των μεταναστευτικών ροών προς τις χώρες της
Ευρώπης, μετά τις εξελίξεις στη Λιβύη και την κατάσταση στις χώρες της
Β.Αφρικής, στην παρέμβασή του τόνισε:
Κανονισμός Δουβλίνο ΙΙ
- «Υπήρξε προϊόν συμβιβασμού μια συγκεκριμένη χρονική περίοδο. Ένας συμβιβασμός όμως ο οποίος υπόκειται στη διαρκή αξιολόγηση κατά την εφαρμογή του. Αποδεικνύεται αναποτελεσματικός και χρήζει τροποποιήσεων.
- Στην παρούσα του μορφή δημιουργεί σοβαρά προβλήματα και επιβαρύνει υπέρμετρα, δυσανάλογα και άδικα τα κράτη μέλη στα εξωτερικά σύνορα. Εάν η Ευρώπη μείνει σταθερά προσηλωμένη στο αξιακό της πλαίσιο οφείλει να επανεξετάσει και να αναθεωρήσει το Δουβλίνο ΙΙ.
- Η συζήτηση είναι υψίστης πολιτικής σημασίας γιατί αφορά το μοντέλο οργάνωσης της ευρωπαϊκής κοινωνίας του μέλλοντος.
- Η διαδικασία τροποποίησης θα είναι χρονοβόρα πλην όμως ήδη υπάρχουν θετικά μηνύματα. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ήδη τοποθετηθεί υπέρ της αναγκαιότητας αναθεώρησης του Δουβλίνου ΙΙ και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο με πρόσφατη απόφασή του ζητά άμεσες πρωτοβουλίες προς την ίδια κατεύθυνση.
- Χρειαζόμαστε λύσεις και άμεσα στο κρίσιμο θέμα της διαχείρισης του φαινομένου της παράνομης μετανάστευσης και της διαδικασίας χορήγησης ασύλου.
Ανακατανομή βαρών
- Τείνει να διαμορφωθεί μία αντίθεση σε χώρες Βορρά – Νότου, σε μικρές και μεγάλες χώρες. Μια πολυτέλεια την οποία η Ευρώπη δεν αντέχει ειδικά την περίοδο αυτή. Η αλληλεγγύη είναι μονόδρομος στην αντιμετώπιση του ευρωπαϊκού προβλήματος της παράνομης μετανάστευσης. Για παράδειγμα, οι μετανάστες που εισέρχονται στην Ελλάδα σε ποσοστό 95% επιθυμούν τη μετακίνησή τους προς άλλες χώρες της ΕΕ.
- Η αντιμετώπιση αυτού του ζητήματος αποτελεί κοινή ευθύνη και συνεπώς απαιτείται συνεκτική πολιτική για τη μετανάστευση και συνεπής πολιτική ασύλου.
- Κοινή ευρωπαϊκή μεταναστευτική πολιτική , κοινή ευρωπαϊκή πολιτική ασύλου δεν υπάρχει. Είναι το ζητούμενο. Είμαστε σε φάση διαπραγματεύσεων και συζητήσεων. Αυτό το οποίο υπάρχει είναι οι καινούριοι μηχανισμοί και οι νέες πρωτοβουλίες. Που όμως ακόμα αναζητούν το ρόλο τους. Υπάρχει ο Frontex για την υποστήριξη της φύλαξης των εξωτερικών συνόρων. Δεν έχει όμως ακόμη σαφή κανονισμό βάση του οποίου θα λειτουργεί. Στην Ελλάδα εκφράστηκε η αλληλεγγύη με το παράδειγμα της παρουσίας στη χώρα μας του Οργανισμού. To ίδιο ισχύει με την EASO (Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Στήριξης Ασύλου), η οποία λειτουργεί μόλις ένα μήνα. Από τη στιγμή που η Ελλάδα αντιμετώπισε το πρόβλημα του μεγάλου αριθμού ανθρώπων που ζητούν άσυλο, αμέσως μόλις υπέβαλα αίτημα για την παρουσία τους, υπήρξε ανταπόκριση και υπεγράφη μνημόνιο συνεργασίας. Το ίδιο με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Παρουσιάσαμε τον περασμένο Σεπτέμβριο το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για τη διαχείριση των μεταναστευτικών ροών, το ποίο υιοθετήθηκε άμεσα. Η αλληλεγγύη εκφράζεται εκεί όπου υπάρχουν οι δυνατότητες. Για να εκφραστεί στο σύνολο πρέπει να αποφασίσουμε πρώτα το νομικό πλαίσιο. Αυτό είναι το ζητούμενο. Να αποκτήσουμε κοινή ευρωπαϊκή πολιτική ασύλου και μετανάστευσης.
FRONTEX
- Υπάρχει ανάγκη ολοκλήρωσης μέχρι τον Ιούνιο της αναθεώρησης του ιδρυτικού κανονισμού του, γεγονός το οποίο θα προσδώσει τον Οργανισμό μεγαλύτερη ευελιξία και ταχύτερη ανταπόκριση σε περιόδους και περιοχές κρίσεων.
- Απαιτείται αύξηση των διαθέσιμων πόρων του Οργανισμού και μεγαλύτερη συμμετοχή των κρατών μελών στις επιχειρήσεις που συντονίζει ο Frontex , ειδικότερα στις αυξημένες ανάγκες της επιχείρησης Ποσειδώνας.
- Είναι ζωτικής σημασίας ο ρόλος που διαδραματίζει το Περιφερειακό Γραφείο του Frontex το οποίο λειτουργεί από τον περασμένο Οκτώβριο στον Πειραιά. Το γραφείο πρέπει να συνεχίσει τη λειτουργία του σε μόνιμη βάση.
Εξελίξεις στη Βόρεια Αφρική
- Οι πιέσεις που δέχονται η Ιταλία και η Μάλτα μας προβληματίζουν. Αισθανόμαστε αλληλέγγυοι προς τις δύο χώρες και τους λαούς τους.
- Στην Ελλάδα γνωρίσαμε με πολύ έντονο τρόπο όπως τώρα η Ιταλία και η Μάλτα τι σημαίνει να είσαι μόνος και να πρέπει να ανταποκριθείς σε ένα βάρος μεταναστών, που όμως δεν επιθυμούν να μείνουν στη χώρα σου αλλά επιχειρούν να περάσουν σε άλλες χώρες της ΕΕ.
Παράνομη μετανάστευση – ασφάλεια
- Καταβάλλουμε υπεράνθρωπες προσπάθειες που για τη διαχείριση του φαινομένου της παράνομης μετανάστευσης στη χώρα μας που αποτελεί πύλης εισόδου προς την Ευρώπη. Μόνο πέρυσι συνελήφθησαν 132 χιλιάδες παράνομοι μετανάστες , γεγονός το οποίο απαιτεί διαχείριση με ευαισθησία και υπευθυνότητα
- Είναι μεγάλη η ανάγκη αντιμετώπισης των κυκλωμάτων διακινητών παράνομων μεταναστών ως πρώτο βασικό βήμα για την επιτυχία αντιμετώπισης του προβλήματος .
- Όσο δεν αντιμετωπίζουμε με συνεργασία και αποφασιστικότητα τα κυκλώματα διακινητών δεν θα μπορέσουμε ως Ευρώπη να διαχειριστούμε το πρόβλημα της παράνομης μετανάστευσης.
- Απαιτείται ευρωπαϊκή συνεκτική προσέγγιση, αλληλεγγύη και συνεργασία καθόσον δεν υφίσταται μόνο η ανθρωπιστική διάσταση αλλά ενυπάρχει η παράμετρος της ασφάλειας.
Μεσόγειος
- Η Ευρώπη έχει καθυστερήσει και μάλιστα πολλά χρόνια. Αλλά ήρθε η στιγμή να φέρουμε στο προσκήνιο την Ευρωπαϊκή πολιτική για την ανάπτυξη της Μεσογείου, την ευημερία της περιοχής, την επικράτηση της ειρήνης, την προστασία του περιβάλλοντος. Το γεγονός αυτό θα είναι ζωογόνο για την ΕΕ και βέβαια για όλα τα κράτη της Μεσογείου. Θα δημιουργήσει νέες οικονομίες, νέες θέσεις απασχόλησης. Θα δημιουργήσει δυνατότητες για την επί τόπου απορρόφηση των μεταναστών που ζητούν ελπίδα για το παρόν και το μέλλον.
- Η πολιτική αυτή γεννήθηκε πριν δύο δεκαετίες, ήρθε η ώρα να έρθει στο προσκήνιο. Είναι μία από τις βασικές πολιτικές του μέλλοντος. Αφορά το σύνολο της Ευρωπαϊκής Ένωσης γιατί η ευρωπαϊκή εσωτερική αγορά και οι ευρωπαϊκές οικονομίες έχουν να κερδίσουν πολλά από την οικονομική ανάπτυξη της Μεσογείου.